Sotul meu a primit acum 4 ani un ebook. Pentru cine nu stie ebookul arata ca o tableta si se foloseste pentru a citi carti downloadate pe el. Al meu este inca in cutie, nedesfacut.
Eu prefer cartile. Ador sa le miros si sa le rasfoi. Nimic nu ma bucura mai mult ca o carte noua.
Totusi, acum 10 ani, fratele mijlociu mi-a trimis o carte in format electronic, ce la noi nu se gasea. Mi-a placut atat de mult incat am citit-o de pe telefon, cu chiu cu vai, cu dureri de cap si ochi.
Sven Birkets avertizeaza in cartea lui ‘Elegiile Gutenberg. Soarta cititului intr-o era electronica’ ca reprezinta o ‘erodare a limbajului’ si un declin al gandirii analitice, aceasta intensificarea a experientelor multimedia in dauna textului citit.
Un profesor de engleza si istorie la colegiul Pitzer, Barry Sanders afirma: ‘ideea de fiinta umana inzestrata cu simt critic si cu cel al orientarii in viata, idee pe care o acceptam ca atare, se dezvolta doar in creuzetul cititului si scrisului’.
Mit:
Daca nu iti obisnuiesti de mic copilul cu tehnologia, nu va fi in rand cu colegii lui si va avea intarzieri de invatare.
Adevarul este ca:
Un copil ce invata sa citeasca din carti reale si invata principiile matematice fundamentale realizand constructii elaborate din blocuri constructive va avea dezvoltate mult mai bine creativitatea si abilitatea lucra cu concepe. Lucrurile cele mai ‘ajutatoare’ sunt: nisipul, apa, lutul si vopselele.
Un copil care are baza unei gandiri analitice si logice, dupa varsta de 9 ani, va putea mult mai usor sa invete programare decat un copil caruia i se pun la dispozitie device-uri electronice de la varsta mica, sarind etapele unei invatari creative.
Cercetarile arata ca hipertextul se situeaza in urma textelor tiparite din punct de vedere al eficientei invatarii. Asta inseamna ca cititul de pe un ecran este mult mai lent, mai obositor, cu mai putin acuratete si mai expus supraincarcarii informatiilor (decat cititul tiparit).
Exista studii ce arata ca un elev testat dupa ce a citit un text de pe un ecran a dovedit un nivel inferior de intelegere si de retinere a informatiilor comparativ cu un elev ce a citit acelasi text dintr-o carte.
Un copil invata mult mai multe lucruri jucandu-se cu jucarii normale, diverse obiecte si chiar ajutandu-si parintii la treburile din casa, decat jucandu-se intr-o lume virtuala sau urmarind imagini pe diferite ecrane.
Copiii trebuie sa priveasca calculatorul ca pe o componenta utila din casa si nu ca pe un centru de distractii conceput pentru amuzamentul sau.
Device-urile electronice au rolul lor bine definit, daca incepeti la varsta potrivita, dupa ce copilul are deja o structura analitica, creativitatea dezvoltata si abilitati de socializare la cote inalte.
Presiunea celor din jur este foarte mare, dar fiecare parinte alege doar pentru copilul sau.
Doar pentru ca vecinul isi lasa copilul la calculator, nu inseamna ca si voi trebuie sa faceti la fel.
Implicarea parintilor in educatia copilului este factorul decisional ce va arata modul in care ii va fi dezvoltata viata. Este simplu sa faci un copil sa iubeasca cartile daca si tu o faci.
Voi cum cititi cartile?
Multa grija si iubire!