Pro sau contra teme la clasa pregatitoare?

ianuarie 19, 2021

iconita

Ana Maria Ivan

IMG 20210112 WA0033 01

O buna parte din colegii Mariei de grupa mare de anul trecut ar fi putut repeta ultima an impreuna cu ea, datorita faptului ca nu implineau 6 ani.
Maria a ramas singura ‘repetenta’ dupa multe discutii cu sotul, discutii cu psihologul gradinitei si educatoarea.
Inca de la inceput toata lumea mi-a prezentat clasa pregatitoare ca un fel de gradinita si ca lucrurile nu sunt foarte diferite. Eu nu si nu pentru ca am vrut sa mai copilareasca.

IMG 20201222 WA0011 01

Maria grupa mare

Inca din septembrie putine scoli (private) au avut portile deschise, mai mult de 98% din ele (100% din cele de stat) facand scoala online. M-am bucurt si mai mult ca am tinut-o acasa.
Dar pe langa scoala online (unde copiii petrec intre minim 3 ore si ajung si la 5) si vorbesc aici strict de  clasa pregatitoare, copiii au si teme! Am stat si m-am intrebat ce teme? Din cate stiu, nu existau in primul an.
Am intrebat parintii si de stat si de privat, cum se intampla in scolile lor si am inteles ca la unele clase, PARINTII sunt cei care le cer! (Eu propun sa le faca tot ei), la alte scoli INVATATORII ‘nu discuta fara teme pentru ca trebuie obsinuiti si sprijiniti de parinti in aceasta directie’.

IMG 20201223 WA0056 01

Alexandru la gradinita, grupa mijlocie

Nu sunt specialista, desi eu nu vad rostul acestora la clasa pregatitoare, obosindu-i si mai mult ci mai degraba ca activitati facute de drag singuri sau cu  parintii. Am rugat-o pe Drd. Gabriela Maalouf, psiholog si consilier scolar sa imi povesteasca despre impactul temelor la clasele mici.

Ce ar trebui sa fie clasa pregatitoare si ce este de fapt?
GM: Adaptarea catre  mediul scolar e bine sa fie facuta lin, cu activitati educationale in timpul orele de curs si fara a fi suplimente cu teme pentru acasa. Clasa pregatitoare este o forma prietenoasa de a ajuta micutii sa se adateze la scoala si sa le faca trecerea de la gradinita mai lina. Activitatile academice, dar si cele de joc structurat si joc nestructurat urmeaza o pondere relativ egala. Copiii se obisnuiesc treptat cu noile reguli, de stat un pic mai mult in banca, de atentie si concentrare mai mare decat la gradinita. De obicei, institutiile educationale cunosc si respecta aceasta forma.

IMG 20210113 WA0015 01

Grupa mijlocie

Cate ore ar trebui sa faca un copil de clasa pregatitoare?
GM: Legea spune ca daca incep la ora 8, nu ar trebui sa depaseasca ora 14. Asadar, indiferent de forma aleasa, copilul de clasa pregatitoare nu ar trebui sa depaseasca acest interval pentru activitatile educationale structurate. Daca termina la 11 sau 12 si merge acasa, practic, ar mai putea intreprinde cateva activitati educationale, in cazul in care simt ca au nevoie. Daca merge la after-school, activitatile ar fi bine sa fie constituite din joc nestructurat dupa finalizarea acestui interval. In speta, in acest interval de 6 ore (ora de incepere si incheiere variaza evident in functie de scoala la care merge) copiii pot combina activitatile educationale cu jocul nestructurat, ratia dintr-o ora de curs fiind, in general, de tipul 30-35 activitati de predare-invatare-evaluare, restul fiind timp liber recreativ.

Cand ar trebui sa primeasca teme acestia?
GM: La clasa pregatitoare, temele nu sunt necesare. Exista si cazuri exceptionale, in care unii copii au nevoie pentru a putea intelege conceptele mai bine, dar nu este o regula. Copiii ar trebui sa termine ce au de facut in timpul orelor de curs. Profesorii si parintii ar trebui sa tina cont daca timpul este echilibrat in formula prezentata anterior. Daca copiii au nevoie de planuri de interventie pentru ca nu reusesc sa tina pasul, atunci se va discuta forma acestuia si se va tine totusi cont de timpul recomandat.

Ce rol au temele in viata unui copil?
GM: Temele constituie modul prin care profesorul vede ce au inteles si ce nu au inteles copiii din ora de predare. Daca o majoritate are probleme la unul dintre exercitii, atunci profesorul stie ca trebuie sa predea din nou conceptual, pentru ca o majoritate nu a inteles. De asemenea, vede si ce nevoi individuale are fiecare elev in parte. Daca ne apucam noi parintii sa facem temele, atunci rolul temelor nu mai exista. Daca temele sunt prea multe si copilul nu reuseste sa termine de oboseala, iar obiectivul nu este atins. Evident, ca si repetitia are o valenta importanta. Copilul vine acasa si repeta ce a invatat la scoala. Stiinta ne arata ca ne amintim 10% din ceea ce citeste, 20% din ceea ce aude, 30% din ceea ce vede, 50% din ceea ce vede si aude in acelasi timp, 80% din ceea ce spune, 90% din ce Spune si Face in acelasi timp. Cumva temele ar fi bine sa stimuleze acest aspect, mai degraba, aspect ce sporeste dorinta de cunoastere, dar si calitatea relatiei parinte-copil, parintele nefiind un evaluator si un simplu observator.

Avand in vedere ca acum fac scoala online, cat timp ar trebui sa mai petreaca pentru teme un copil de clasa mica?
Pentru un copil de 6-7 ani, timpul in fata ecranelor este de maxim o ora si jumatate, deci este clar ca trebuie sa suplinim cu munca individuala. Daca acesta petrece 3-4 ore la scoala online, atunci activitatea individuala este bine sa nu depaseste o ora in care copilul sa fie stimulat la invatare prin formula prezentata mai sus.

Se dau teme la clasa voastra? Ce parere aveti de ele?

Multa grija si iubire!

\

Shop

\

Lasă-te inspirată

Descoperă mai multe…

Share This

Share This

Share this post with your friends!