La Maria am luat o scoica ce facea parte din ansamblul de 3 in 1 cu caruciorul.
Nu avea isofix si nici nu stiam multe despre el pe atunci.
Apoi la Alexandru am trecut prin faza obsedata de isofix, de zici ca masinile care nu il detin sunt arme letale.
Acum stiu ca isofixul nu inseamna neaparat ca scaunul este prins in siguranta si nici ca prins in centuri e o varianta slaba.
Toti parintii aflati la inceput de drum, sunt preocupati sa asigure tot ce e mai bun si mai sigur pentru copiii lor, astfel ca incep sa faca cercetari in mediul online si offline atunci cand vine vorba de scaunele auto.
Foarte multe informatii, de cele mai multe ori contradictorii le ajung la urechi: ca e bine sau ca nu e bine cu fata sau cu spatele la sensul de mers, ca e musai sa ia landou si nu scoica cand se naste bebe, ca scaunul nu e nevoie sa fie testat ca vorba aia e omologat, ca Isofixul e “must-have daca tot iti iei scaun auto”.
Pornind de la aceste cautari, care m-au preocupat si pe mine si nu o data, ci de 3 ori, am decis sa stau de vorba cu specialistii in siguranta auto, singurii certificati international de la noi din tara, de la Centrul Siguranta Auto Copii.
Astfel, am ales sa va fac un rezumat pentru fiecare subiect in parte: scaunele cu prindere in Isofix versus scaunele cu prindere in centuri si care este cea mai ‘sigura varianta’
Ce este Isofixul?
Este un sistem de prindere a scaunului auto in autoturism. Conectorii Isofix au fost creati pentru a face instalarea scunelor auto mai rapida si mai usoara.
La masinile noi, ancorele Isofix vin in standardul de echipare, dar exista si modele mai vechi de autoturisme care le au in dotare.
Atentie!!!
Indiferent de scorul ADAC, rezultatele la testarea Plus, Which, sau OAMTC obtinute de un scaun, daca acesta este incorrect instalat nu va oferi protectia necesara copilului, putand deveni chiar periculos atat pentru copil, cat si pentru restul pasagerior (ca un proiectil) in cazul unui impact.
Majoitatea scaunelor de grupa 0+ (atat i-Size cat si R44.04), a scaunelor din grupa 1 (i-Size sau R44.04) si chiar a mai multor din scaunele de grupa 2/3 (asa numitele inaltatoare cu spatar) sunt prevazute cu sistem Isofix.
De retinut!
Sistemul Isofix al scaunelor de varsta mare (grupa 2/3) nu se comporta la fel ca sistemul Isofix al scaunelor de varsta mica.
Cercetatorii britanici au publicat un studiu care arata ca 66% din scaunele auto in aceasta tara erau instalate incorect, indiferent de sistemul de fixare. In Statele Unite procentul a fost de 72%.
Cum se comporta in caz de impact?
Ce se intampla in caz de impact cu un scaun cu prindere in Isofix?
Prinderea in sistem Isofix dintre scaun si masina este mult mai rigida, iar procentul din forta de impact ce se transfera intre corpul masinii si scaun este mult mai mare. Intr-un impact lateral, scaunul e fixat mai ferm si se deplaseaza mult mai putin, energia fiind de asemenea absorbita mai mult de scaun.
Totusi, multe din scaunele cu prindere Isofix prezente pe piata au acum conectori mai flexibili, care permit un grad de deplasare laterala, pentru a reduce aceasta rigiditate din timpul impactului.
Ce se intampla in caz de impact cu un scaun cu prindere in centuri?
Cand masina se opreste brusc, scaunul auto si copilul aflat in el isi continua miscarea in fata, din inertie.
Forta impactului va fi transmisa scaunului, nu corpului copilului, deoarece energia e absorbita in mare parte de centura care se tensioneaza.
Testele de impact efectuate in Marea Britanie si in Germania (ADAC) au aratat ca unele scaune cu prindere in Isofix au rezultate mult mai proaste comparative cu alte scaune cu prindere in centuri.
Exemple de scaune auto cu prindere in Isofix care au avut rezultate proaste si foarte proaste la testele de impact efectuate de institutii specializate.
1. Concord Ultimax i-Size:
Modelul a reusit perfomanta negativa de a obtine scorul 5.0 la testarea ADAC din 2018.
2. Nuna Rebl a obtinut de asemenea un scor dezatruos, adica 5.5.
Atunci cand a fost testat cu un manechin de testare reprezentand un copil de trei ani, cu scaunul pozitionat cu spatele la sensul de mers, scaunul nu a rezistat fortelor de impact. Cadrul metalic al bazei scaunului auto s-a rupt. Din aceasta cauza, riscul de ranire este foarte mare, deoarece scaunul auto pentru copii ar putea sa se prabuseasca in scaunul pasagerului din fata.
3. Recaro Optia Fix Isofix cu baza Recaro Smart Click a obtinut si el un scor de 5.5 la testarea ADAC.
4. Chicco Oasys i-Size Bebecare + Baza i-Size este si el pe lista scaunelor cu rezultate foarte slabe, obtinut un scor ADAC de 5.5.
Iata ce s-a intamplat: in timpul testului de impact, catarama centurii de prindere care fixa manechinul (copilul) in scaun s-a rupt, acesta fiind proiectat in sus.
Acestea sunt doar cateva exemple de scaune cu prindere in Isofix care testate fiind s-au dovedit a fi periculoase. Mai multe informatii despre testarile de impact gasiti AICI.
Sfat!
Cand alegeti un scaun, VERIFICATI rezultatele testului ADAC!
Modele de scaune cu prindere in centuri care au performat excelent la testele de impact.
1. BeSafe Izi Plus X1
Un scaun cu prindere in centuri care a pimit nota 2.0 la testele ADAC.
Extrem de robust si sigur, acest model cu prindere in centuri este una din cele mai bune solutii de scaune auto pentru parintii care doresc un model Rear-Facing prelungit.
2. Cybex Solution M SL a obtinut un remarcabil scor ADAC de 1.7.
3. Maxi-Cosi Pebble Pro i-Size
Acest model de scoica este un dovada vie a faptului ca un scaun poate fi foarte sigur chiar daca se prinde doar in centuri.
4. Maxi Cosi Rodi XP este un alt scaun auto cu prindere in century cu rezultat foarte bun in testarea ADAC si anume 1.9.
In concluzie, sistemul de fixare in centuri, daca este corect efectuat, poate fi la fel de bun, sau mai bun in multe situatii comparativ cu sistemul de fixare in Isofix.
Am ales sa includ aici doar scaune auto care au trecut prin testarea ADAC si au performat (deoarece acest test este mai cunoscut la noi in tara), dar lista cu exemple de scaune bune cu prindere in centuri este mult mai lunga, incluzand modele care au trecut testul suedez PLUS precum Axkid Move sau Axkid Minikid 2.0 sau testul American NHTSA cu modele ca Graco SlimFit.
Important este sa va informati corect, de la specialisti, in privinta scaunului auto pe care intentionati sa il achizitionati si mai ales sa alegeti scaunul potrivit pentru varsta, greutatea, inaltimea copilului, dar si sa fie compatibil cu autovehiculul pe care il conduceti.
Multa grija si iubire!